14 januari 2007

...och fyndiga sloganer

Jo, jag vet sloganer låter som något eller några från Star Trek men SAOL säger så här:
slogan -en eller; = plural -er hellre än -s

Och deras ord är min lag.

Det är också därför jag inte stavar schyst "schysst" utan sjyst. Ulla hade alltså helt rätt men påpekade också mycket riktigt att "det är ju ingen som skriver så!" Varför förstår jag inte. Ingen skulle ju få för sig att skriva bässt eller tysst... Men kanske har schysst-stavningen blivit så vanlig att många tycker att den ser ok ut.

De rätta stavningarna (allt enligt SAOL förstås) är alltså: schyst eller sjyst. Själv föredrar jag sjyst eftersom jag helt enkelt tycker det ser snyggare ut. Juste är ytterligare ett alternativ, men betyder inte riktigt samma sak. Grünbaum på DN har skrivit mer om problemet (?) i den här artikeln.




Min blogg är nu i
Lund
på bloggkartan.se

4 kommentarer:

lbk sa...

Väl rutat. Jag snöade in mig fullständigt på "sch" (varför blev just denna tyskinspirerade stavning så populär?) och glömde helt av att fundera på om det skulle vara ett eller två "s" i slutet.

Av vana kommer jag nog att använda Schyst före Sjyst. Vi får se. Tack ändå för utredningen! En sak är säker i alla fall, och det är att det ska vara två "r" i den göteborska varianten "Schyrriga" :)

jovanna sa...

lbk: Men håll med om att sjyst är snyggare än schyst! Sjyrriga, kanske?

lbk sa...

jovanna: Det tog ett par dagar, men nu är jag helt konverterad. Visst är språket under ständig förändring, men jag vill helst inte bidra till den förändringen genom att bara vara lat och klantig. Jag skulle vilja påstå att stavning är en vana. Normalt sett är man van vid den rätta stavningen, men i mitt fall så var jag van vid "schysst".

Så nu återstår frågan om hur man får folk att bli vana att stava rätt? (mellan raderna: bra blogg!)

I Word är det bara nummer fyra som ger en röd korv:
Schysst
Schyst
Sjyst
Sjysst
Juste

jovanna sa...

lbk: Det är ju det som är den svåra balansgången i språkvård. När ska man hacka på folk som stavar/gör fel och när ska man inte göra det? (Och vad är förresten rätt och vad är fel?)

Jag är inte konservativ när det gäller språk (och inte många andra saker heller), tvärtom. Men jag tror att de flesta är överens om att vi bör ha en stavningsnorm. Det underlättar ju på många sätt.

Därför tycker jag att man kan förvänta sig rättstavade texter på vissa platser. En av dem är i böcker. Då blir folk också vana vid att stava rätt. Om man sen medvetet väljer att stava fel enligt stavningsnormen så är det ju en annan sak. Sånt gillar jag!

Word har jag slutat lita på för länge sen:)