07 december 2006

Tranströmer

Olle berättar i Lottens julkalender (som ni för övrigt bör kolla in) att Tomas Tranströmer besökte Lund och studentafton 1988. Vid samma tillfälle var samme poeten också på stadens bibliotek:

"När de passerade Hce.03-hyllan så stannade Tranströmer till, drog ut några av sina böcker och sa:
– Det är många korrekturfel i mina diktsamlingar.

Och så rättade han här och var – med kulspetspenna."

Olle bad därför någon som bor i Lund att titta efter om texten fortfarande finns kvar. Jag var bland poesihyllorna idag men någon av kulspetsraderna kunde jag tyvärr inte hitta. Jag hittade däremot det här, som ju var ganska fint:

Sveriges bästa rad i Tomas Tranströmers dikt

Svenska hus ensligt belägna

3 kommentarer:

Lotten sa...

Men nu måste vi ju klura ut vem som klottrade dit det!

jovanna sa...

Jag tror ju på mr Tomas själv. Annars kanske man kan hacka sig in i bibblans dator och kolla låntagarhistoriken?

Lotten Bergman sa...

Ooooooo, det måste ju vara dödsförbjudet med låntagarhistorik. Vad rolig min historik måste se ut:

- Men den här människan verkar ju helt sinnesrubbad. Hon lånar 527 böcker i december och nästan ingenting under resten av året.
- Splittrad personlighet med för mycket tid över?
- Mhm. Totte och Claude Simon på en gång. Usch.