15 november 2006

Gott men konstigt

I Helsingfors finns det ett (eller flera om man ska vara petig) studentcafé som heter unicafe. Här tänkte jag lägga in ett foto på deras meny men uppladdningen av bilder fungerar av någon anledning inte på vår bärbara dator.

Jag har sjukt mycket att läsa och dessutom 14 sidor med texter att göra satslösningar på, så jag återgår till det och återkommer med bild när den obärbara datorn är ledig.



Är den obärbara datorn subjekt i tidsadverbialet, är finit verb och ledig subjektivt predikativ? Och vad blir obärbara - adjektivt attribut i nominalfrasen? Någon som är bra på satsdelar får gärna säga om jag är på rätt spår...

1 kommentar:

Översättarhelena sa...

Jag är rätt bra på satsdelar (jobbade i nästan tio år med Svenska Akademiens grammatik), och det låter som om du är på fullständigt rätt spår. Jag skulle väl i och för sig kalla det adjektivattribut i stället för adjektivt attribut, men det är ju finlir.