18 november 2006

C som i kokos

Idag träffade jag lite oväntat på en annan språkpolis i kassan på ica. Jag köpte en kokosnöt och när kassatjejen skulle slå in koden för den kunde hon inte hitta kokosnötter i sin lista. Hon fick fråga en äldre (och mer bekant med icas stavningsregler) kassatant som gav henne koden.
- Det var ju inte så konstigt att jag inte hittade det när det stod under c, svarade hon surt.

Själv mös jag och betalade min kokosnöt, som snart ska öppnas och hängas ut till fåglarna.

7 kommentarer:

Haydee sa...

Vilken härlig blogg! Hit kommer jag igen! :)

jovanna sa...

Tack! Jag kan bara säga det samma, var snabbt inne på din blogg och såg fina bilder från Finland och intressanta texter som jag ska lusläsa lite senare;)

crrly sa...

"Gouda ost"

Suck.

Sen står det alltid "Mellan mjölk" (och vadå...?) också.

Haydee sa...

Du är mer än välkommen! :)

Blogge Bloggelito sa...

"mös"?

jovanna sa...

blogge: Enligt SAOL böjer man mysa: myste men även mös. Betydelse: småle av belåtenhet; ha det mysigt. Mös känns naturligare för mig, förmodligen för att jag är skåning.

Ozjeppe sa...

Applåd till kassörskan! En blogg helt i min språkpolissmak, att jag inte hittat hit förrän nu...

Säger du "det rök ur skorstenen" och "jag böt plats" också, förresten?