15 september 2006

Utmanande böcker

Helena har gett mig en bok-utmaning som jag nu äntligen tar mig an...

En bok som förändrade ditt liv?
När elefanter dansar (Barbara Voors) som fick mig att åka till Norrland, Afrika och Tanzania. Jag hade helt säkert varit en annan person idag om jag inte åkt dit. Bättre eller sämre kan jag inte säga, men annorlunda.

En bok du läst mer än en gång?
Hans Alfredssons Varför är det så ont om Q? Fantastiskt rolig, och ännu bättre på ljudbok.

En bok du skulle vilja ha med på en öde ö?
Erlend Loes L är den enda jag kommer på, bara för att den handlar om en öde ö...

En bok som fick dig att skratta?
De två ovanstående. Och Loes Naiv Super. Och en massa andra.

En bok som fick dig att gråta
Många, men nu kan jag inte komma på någon... Eller förresten, jag grät nog när jag läste Flickan från ovan av Alice Sebold.

En bok du önskar hade skrivits
Handbok i finländsk byråkrati

En bok som inte borde skrivits
Vet ej

En bok du just nu läser
Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle och Barbara Voors Mina döttrars systrar när jag hinner

En bok du tänkt läsa
En av varje nobelpristagare och alla halvlästa böcker i min bokhylla.

2 kommentarer:

Översättarhelena sa...

Boken av Barbara Voors måste jag verkligen läsa!

jovanna sa...

Den första eller andra? När elefanter dansar är lite fånig, men jag gillade den när jag läste den för 10 år sedan... Sömnlös är annars en bra bok av henne.