24 september 2006

ohelg

Men, vilket sammanträffande. Min bloggvän Helenas bloggvän - och numera efter att ha sovit i översättarens sons säng också vän på riktigt - Lotten har tydligen träffat min finländske favoritjournalist på bokmässan. Där ser man.

Och som om detta inte räckte för att väcka Finlandshemlängtan har maken åkt till Helsingfors. Ingen kulturnatt blev det för mig heller igår. Helgen kan således sammanfattas med allt jag inte gjort; Inte varit på bokmässan. Inte åkt till Finland. Inte sett lundakultur.

Nästa år kan ingen förkylning i världen stoppa mig från att åka till Göteborg.

I år försöker jag kompensera mig med att bokgåta istället:

Från vilken bok är detta?

Jag trodde nog att den där tjänstemannen skulle ringa igen. De flesta ger inte upp så lätt. Jag visste inte vad han haft för position eller vad han uträttat och det tror jag inte han visste själv heller. Jag hade läst i tidningen att han avgått frivilligt. Det betydde i klartext att han fått sparken plus lite över fyra miljoner kronor i avgångsvederlag. Som jag varit arbetsgivare åt mig själv och alltså varit anställd av mig själv och i båda positionerna misskött mig en del tyckte jag nog att jag borde fått ett litet avgångsvederlag, men det fick räcka med att jag tyckte det.

ledtråd

2 kommentarer:

Lotten Bergman sa...

Bloggvärlden krymper! Jag har ju läst här länge utan att fatta att du är Översättarhelenas vän!

jovanna sa...

Jaha, jag trodde att det var hon som lurat hit dig. Fantastiskt fin Språkpolis-tröja ni säljer förresten:)