06 juli 2006

andra sidor av finland

vi har ju flyttat till östra helsingfors. den här delen av stan är inte känd för att vara den trevligaste. häromdagen hittades en mördad man i gårdsbacka (artikel på finska, bilden föreställer den misstänkte mördaren) som ligger två metrostationer från oss. jag var där idag. såg inga lik lyckligtvis, däremot polisbilar och alkoholister. jag brukar inte vara där men lika lite som detta inte är det finland som jag känner mig hemma och trivs i - lika mycket är detta en del av helsingfors. en tråkig men dock...

en annan sida av det finska hittade jag i antologin "kärlek på finska". den inleds med en "potensdikt" från kalevala-tiden. den börjar så här:

Heja kuken, vakna pitten,
far i denna flickas fitta,
mitt emellan lår och länder
böka på i bofinksbaken.


och fortsätter.. jag läste den på finska för miro igår som vek sig av skratt.


- älskar finnar kan hända på ett annat sätt än finnar?, frågar sig Tapani Suominen i bokens förord. om de älskar annorlunda vet jag inte, men definitionen av antologi om kärlek skiljer sig med största sannolikhet mellan sverige och finland.

Inga kommentarer: