08 juni 2006

var tog skånskan vägen?

jag ringde häromdagen till västerås för att boka hotell till bröllopsmidsommarhelgen. jag och catrin pratade länge och väl om tvättstugan (där vi ska bo!) om kyrkan (där bröllopet ska vara) mm. när jag säger att vi kommer körandes från finland berättar hon att hennes man är från närpes, och frågar sedan om jag är finlandsvensk.

- du låter inte finlandssvensk, du pratar ju perfekt svenska.

som skåning är jag van vid att aldrig (om jag öppnar munnen) kunna dölja varifrån jag kommer. men tydligen är det slut med det. fyra år i finland och jag har ingen skånsk dialekt. ska man vara glad eller ledsen?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vi ska ge dej en intensivkurs i Skånska när du kommer hit så du kan lära di och snacka som en redi grebba och inte som nån fisförnäm Stockholmare.

pappa

jovanna sa...

grebba?