24 maj 2006

tilläggssuck

som ett tillägg till mitt förra inlägg kan jag berätta att killen som är redaktör för tidningen jag ska skriva för, skrev så här i ett mejl till mig :

Man försöker att studenterna ska få öva sig i kommunikation som en del av de vanliga studierna.

det skulle ju förstås kunna vara ett slarvfel, men man stöter på märkliga konstruktioner med att så ofta i svenskfinland att jag nästan kan lova att det inte är ett. t ex läste jag i hbl en gång en sats som löd så här:

Men att konst?

på svenska blir detta ungefär: "Men kan detta kallas konst?"

jag och ovan nämnda kille var tillsammans med 2 tjejer aspiranter till, det som nu är hans, redaktörsjobb (ett jobb som till största delen går ut på att korrekturläsa svenskan i tidningen, då det är en tidning som kommer ut med bara ett svenskt nummer per år). att han fick jobbet gör mig riktigt förbannad
1) för att han är kille (på vår institution är 99% av de studerande kvinnor, medan könsfördelningen bland de anställda är ungefär 50-50)
2) för att han inte kan skriva ordentligt och
3) för att ingen kommer att märka att han inte gör ett bra jobb!

dagens andra stora SUCK...

2 kommentarer:

Anonym sa...

I say briefly: Best! Useful information. Good job guys.
»

Anonym sa...

Greets to the webmaster of this wonderful site. Keep working. Thank you.
»